poniedziałek, 22 kwietnia, 2024

Kręcz szyi u dziecka – rehabilitacja, osteopatia

Terapia niemowlątKręcz szyi u dziecka – rehabilitacja, osteopatia

Przechylona ciągle na bok główka małego dziecka, z brodą zwróconą w odwrotną stronę i związane z tym ograniczenia ruchowe, które mogą grozić nieprawidłowym rozwojem malucha i kalectwem w przyszłości, niepokoją każdego rodzica. Są to objawy, które mają prawo budzić obawy i niepokój o zdrowie i przyszłość pociechy. Tym bardziej, że okres niemowlęcy i wczesnego dzieciństwa to dwa najważniejsze i najintensywniejsze etapy rozwoju. W sytuacji takiej rodzą się pytania: jaki to rodzaj schorzenia? Czy jest wyleczalne? Gdzie szukać pomocy? Powyższe objawy mogą wskazywać na kręcz szyi, który powinien być jak najszybciej zdiagnozowany i rehabilitowany.

Kręcz szyi – czym jest, przyczyny, objawy

Kręcz szyi, oprócz dysplazji stawu biodrowego i stopy końsko- szpotawej, jest jednym z najczęstszych zwyrodnień wrodzonych, diagnozowanych u niemowląt. Występuje u 0,4% do 2% noworodków. Ponadto nie leczony może wraz z rozwojem dziecka ulegać pogłębieniu, prowadząc do trwałych zniekształceń.

Objawia się przymusowym skrętem głowy i szyi w stronę barku, z brodą skierowaną w przeciwną stroną. Kręcz szyi może być wrodzony lub nabyty. Może również wynikać z nieprawidłowego ułożenia płodu jeszcze w okresie ciąży.

Kręcz wrodzony z kolei może być pochodzenia mięśniowego lub pochodzenia kostnego. W pierwszym przypadku przyczyny kręczu nie zostały do końca wyjaśnione.

Suponuje się natomiast, iż przyczyną mogą być między innymi:

• skrócony mięsień mostkowo-obojczykowo-sutkowy, którego anomalia mogą wynikać z częściowego zbliznowacenia lub zwłóknienia na tle zmian naczyniowych,
  • infekcyjne zapalenie mięśni,
  • uraz wewnątrzmaciczny prowadzący do zerwania włókien mięśnia mostkowo-obojczykowo-sutkowego, włącznie z powstaniem krwiaka i późniejszym zwłóknieniem.

Wśród przypuszczalnych przyczyn wymienia się także:

• małowodzie,
  • zaburzenia neurologiczne
  • czy reumatyzm.

Kręcz pochodzenia kostnego z kolei, wynika z uwarunkowanych genetycznie zmian kręgów szyjnych i ich nieprawidłowej budowy. Łącznie z zespołem wad wrodzonych układu kostnego, który charakteryzuje się zrośnięciem dwóch lub więcej kręgów odcinka szyjnego lub zbyt małą ich ilością.

W przypadku kręczu nabytego jako przyczyny wymienia się zmiany zapalne w obrębie szyi, będące następstwem przebytych chorób, takich jak:

• gruźlica,
  • zapalenie węzłów chłonnych,
  • przewlekłe stany zapalne migdałków,
  • wada słuchu, wzroku
  • lub choroby nowotworowe przebiegające w obrębie odcinka szyjnego.

Kręcz szyi – leczenie

W przypadku kręczu szyi priorytetowym aspektem jest wiek pacjenta. Jest on bowiem atrybutem, który decyduje o wyborze metody leczenia. Głównie z uwagi na fakt, że terapia z reguły obejmuje leczenie zachowawcze, polegające na intensywnej, długotrwałej i żmudnej rehabilitacji.

Odpowiednie i systematyczne zestawy ćwiczeń mają na celu zniesienie dysproporcji mięśniowej, nazywanej dysbalansem mięśniowym.

Jest to bowiem sytuacja, w której dana grupa mięśni staje się mocniejsza od mięśni po przeciwnej stronie. Dochodzi wówczas do okoliczności, w której mięśnie przeciwstawne, działają z nierównomierną siłą.

Rolą rehabilitacji zatem jest leczenie, poprzez wzmocnienie osłabionych mięśni, co z kolei pozwala na uniknięcie zabiegu chirurgicznego.

Kręcz szyjny pochodzenia kostnego – leczenie

Podstawą leczenia kręczu szyjnego u dzieci oprócz stosowania odpowiednich leków w początkowej fazie terapii, jest także odpowiednia rehabilitacja.

Ponadto w przypadku kręczu szyi pochodzenia kostnego często zaleca się długotrwałe stosowanie opatrunków gipsowych lub aparatów korekcyjnych, obejmujących korektą głowę, szyję, a także tułów.

Kręcz szyi pochodzenia mięśniowego – leczenie

W przypadku kręczu szyi pochodzenia mięśniowego rehabilitacja, uzupełniana systematycznymi ćwiczeniami w warunkach domowych, jest podstawową metodą leczenia.

Ratunkiem jest też pomoc osteopaty.

Bowiem, w przypadku kręczu szyi, rehabilitacja przynosi niesamowite rezultaty, w połączeniu z zabiegami z zakresu osteopatii.

Ponadto leczenie osteopatyczne jest bezbolesne i przeprowadzane w sposób bardzo delikatny.

Umów wizytę u osteopaty lub fizjoterapeuty w Krakowie

Poniżej znajdziesz listę rekomendowanych osteopatów i fizjoterapeutów pediatrycznych w Krakowie. Możesz umówić się na wizytę online już teraz!

Sylwia Kiper

Osteopatia niemowląt i dzieci