Osteopatia – sposób na bolesne miesiączki

Terapia dorosłychOsteopatia – sposób na bolesne miesiączki

Mówi się, że nie ma aktualnie nawet jednej kobiety, która nie doświadczyła bólów menstruacyjnych. Szacuje się, że problem ten dotyka nawet 75% pań, ale jednak jest to wciąż temat tabu, o którym wstydzimy się rozmawiać. Pocieszające może być to, że kobiety zaczynają samodzielnie szukać znacznie innych rozwiązań niż zażywanie popularnych tabletek przeciwbólowych. Jednym z najlepszych rozwiązań może być wizyta w gabinecie osteopaty.

Co jest odpowiedzialne za ból menstruacyjny?

Poszukiwania należy rozpocząć od początku. Trzeba wiedzieć o tym, że z każdego miesiąca macica przygotowuje się do tego, aby przyjąć zapłodnione jaja i stworzyć nowe życie. Taki cykl nazywa się cyklem miesiączkowym i najczęściej trwa on 28 dni, czyli około 4 tygodnie.

Pierwszy dzień krwawienia oznacza pierwszy dzień cyklu miesiączkowego. Kobieta może odczuwać ból już nawet kilka dni przed pojawieniem się menstruacji, ale największe natężenie występuje w przeciągu 24 godzin po pojawieniu się pierwszego krwawienia. Panie mogą skarżyć się wtedy na różne bóle współistniejące, które dotyczą pleców oraz stawów i pachwin, a także pochwy czy migreny.

W tym okresie prowokowany jest on przez pojawiające się skurcze mięśniówki macicy, która złuszcza się i stara się pozbawić błonę śluzową, czyli endometrium, które ją wyściela. Za regulację tego procesu odpowiedzialne są hormony przysadki oraz jajników.

Jeżeli nie dojdzie do zapłodnienia i nie pojawi się komórka jajowa, która mogłaby się osadzić w specjalnie przygotowanej do tego macicy, to następuje jej wydalenie i zastępowana jest nową. Tak właśnie rozpoczyna się kolejny cykl miesiączkowy.

Wystąpienie bardzo silnych dolegliwości związanych z bólem może pojawić się w momencie, gdy ruchomość macicy jest znacznie ograniczona. Przyczyny występowania bólów podczas okresu u kobiety dzielimy na dwa rodzaje:

• pierwotne, ponieważ miesiączki od zawsze były bolesne,
  • wtórne, dotyczące chorób współistniejących, takich jak endometrioza, mięśniaki, blizny pooperacyjne, nowotwory, zrosty albo zapalenie narządów miednicy mniejszej.

W jaki sposób może pomóc osteopata?

Jeśli chodzi o pomoc osteopaty, to zaleca się jak najwięcej ruchu, ponieważ gdy pojawi się zastój, to mamy wtedy do czynienia ze stanem dysfunkcyjnym, który powoduje różne nieprzyjemne dolegliwości. W przypadku bólu pierwotnego wszelkie bóle mogą pojawiać się już podczas wystąpienia pierwszej miesiączki, ale także pojawiają się dopiero w przeciągu 1 – 2 lat od jej wystąpienia.

Trzeba pamiętać o tym, że macica umiejscowiona jest w miednicy mniejszej, dlatego też jest ruchomym organem w ciele kobiety. Wykonuje ruchy praktycznie w każdym kierunku i może skręcać się na boki albo unosić w górę i opadać. Tak samo jest zmienna w swojej formie, więc kurczy się i rozciąga. Z tego właśnie względu tak ważne jest zachowanie systematycznej ruchomości.

Mimo tego, że naukowcy od wielu lat prowadzą badania na ten temat, to do dzisiaj nie udało im się znaleźć jednoznacznej przyczyny występowania takich bólów. Badania pokazują jednak, że czynnikami, które mają na to największy wpływ są:

• zaburzenia ruchomości macicy oraz przepływu krwi,
  • zła postawa ciała,
  • dysfunkcja na dnie miednicy,
  • zaburzenia współpracy przepony oddechowej i przepony moczowo-płciowej.

Dlaczego warto wybrać się do osteopaty po pomoc?

Osteopata przeprowadzi odpowiednie badania, dzięki czemu dokładnie sprawdzi zarówno postawę ciała, jak i ułożenie macicy. Dokona analizy jej ruchomości oraz pozostałych narządów, które znajdują się w jej sąsiedztwie. Osteopata doskonale zna anatomię kobiety, dzięki czemu dokładnie zdiagnozuje, w której strukturze występuje problem i przystąpi do odpowiedniego leczenia.

W zastosowanej terapii bardzo ważny będzie czas, którego potrzebuje ciało na to, aby ukierunkować się na prawidłowe funkcjonowanie. Osteopata może także przeprowadzić badania płynu mózgowo – rdzeniowego i to, w jaki sposób funkcjonuje przysadka, która odpowiedzialna jest za regulację produkcji hormonów odpowiedzialnych za usuwanie endometrium.

Umów wizytę u specjalisty

Barbara Larwa