Home Terapia niemowląt Kolka niemowlęca – jak może pomóc osteopata?

Kolka niemowlęca – jak może pomóc osteopata?

kolka niemowlęca

Do osteopaty można zabrać dziecko już od 1. tygodnia jego życia. Jednym ze wskazań do wizyty jest kolka niemowlęca. Jak wygląda terapia osteopatyczna i leczenie kolki u małych dzieci? Jakie inne problemy wieku dziecięcego może rozwiązać osteopata? Podpowiadamy.

Czym jest osteopatia pediatryczna?

Osteopatia pediatryczna to poddziedzina osteopatii. Dziedzina ta należy do medycyny niekonwencjonalnej i bazuje na terapii manualnej (masażu) oraz indywidualnym i holistycznym (całościowym) podejściu do pacjenta. Aby zidentyfikować przyczynę nieprawidłowości i przywrócić normalną pracę organizmu, stosuje się bardzo delikatne techniki, takie jak np.:

• manipulacje stawowe;
  • neuromobilizacje;
  • relaksacje powięziowo-mięśniowe.

Kolka u niemowlaka jednym ze wskazań do wizyty u osteopaty

Jednym ze wskazań do wizyty u osteopaty dziecięcego jest kolka niemowlęca. Choroba wynika najczęściej z niedojrzałości układu pokarmowego. Inne przyczyny kolki u niemowlaka to:

• alergia pokarmowa;
  • błędy w karmieniu dziecka;
  • nadmierne wytwarzanie gazów jelitowych;
  • nasilona reakcja dziecka na działanie bodźców zewnętrznych;
  • niedojrzała flora bakteryjna jelit;
  • wrodzona choroba metaboliczna;
  • wrodzona nietolerancja pokarmowa;
  • zaburzenia trawienia.

Dolegliwości kolki nasilają się w 2 miesiącu życia i w większości przypadków przemijają samoistnie około 4-6 miesiąca życia. Zanim jednak to nastąpi, rodzice muszą stawić czoło przykrym objawom kolki niemowlęcej, takim jak częsty i intensywny płacz czy też nadmierna drażliwość u dziecka. Kolce często towarzyszy także wzdęty brzuch, podkurczanie nóżek, zaczerwieniona twarz oraz zwiększona ilość wydalanych gazów. Na szczęście wspomnianym dolegliwościom może zaradzić osteopata.

Jak wygląda terapia osteopatyczna?

Jeśli rodzice podejrzewają kolkę niemowlęcą u swojego dziecka, warto w pierwszej kolejności rozważyć wizytę u osteopaty. Samodzielne dobieranie leków dostępnych bez recepty lub zmiana w sposobie żywienia dziecka bez konsultacji z lekarzem może pogorszyć stan zdrowia malucha. Jak wygląda pierwsza wizyta u osteopaty i co ma na celu?

Pierwsza wizyta u osteopaty polega na przeprowadzeniu obszernego wywiadu z rodzicami malucha, osteopata może poprosić również o wyniki dotychczas przeprowadzonych badań obrazowych. Dopiero po ich wnikliwej analizie przystępuje się do badania klinicznego i terapii manualnej, która ma na celu wyeliminować dysfunkcje oraz napięcia stanowiące przyczynę kolki.

Leczenie osteopatyczne opiera się na wykorzystaniu specyficznych technik manualnych odpowiednio dopasowanych do danego problemu zdrowotnego. Stosowane w osteopatii dziecięcej techniki są na tyle delikatne, że maluchy często wpadają w rodzaj błogostanu i spokojnie wytrzymują całe badanie. Efekty osteopatii można zauważyć już po pierwszej wizycie – maluszek wraca do domu spokojny i zrelaksowany.

Poza masażami leczniczymi wykonywanymi na miejscu, w gabinecie osteopaty, specjalista przekazuje także rodzicom zalecenia odnośnie pracy z dzieckiem w domu, modyfikacji diety oraz zmiany stylu życia. Stosowanie się do jego wskazań oraz, jeśli zajdzie taka potrzeba, powtórne udanie się do gabinetu na wizytę kontrolną, pomoże skutecznie uporać się z problemem.

Co jeszcze leczy osteopatia?

Kolka niemowlęca to niejedyna dolegliwość, w przypadku której zalecana jest wizyta u osteopaty. Osteopatę dziecięcego warto odwiedzić także wtedy, gdy u malucha wystąpił jeden z poniższych objawów:

• asymetrie w obrębie głowy, szyi lub tułowia;
  • kolka;
  • nadpobudliwość i płaczliwość;
  • nieprawidłowe napięcie mięśniowe;
  • problemy z osiąganiem kamieni milowych;
  • zaburzenia ssania i połykania;
  • zwiększona podatność na infekcje.

Jak załagodzić objawy kolki niemowlęcej?

Na koniec kilka praktycznych porad, które pomogą załagodzić objawy kolki niemowlęcej. Oto i one:

• jeśli u malucha wystąpiła kolka, warto sprawdzić, czy dziecko nie jest przegrzane. Istotne jest regularne wietrzenie pokoju, w którym przebywa niemowlak;
  • jeśli dziecko jest niespokojne i często płacze, można zastosować łagodne kołysanie lub zabrać je na przejażdżkę samochodem;
  • małe dziecko powinno być chronione przed kontaktem z dymem z papierosów;
  • warto ograniczyć ilość bodźców w najbliższym otoczeniu dziecka, tak, aby miało ono zapewnione komfort i spokój.