Home Terapia dorosłych Rwa kulszowa – jak może pomóc osteopata?

Rwa kulszowa – jak może pomóc osteopata?

osteopatia Kraków

Rwa kulszowa jest niezwykle uciążliwa. Nagły atak bólu prowadzi często do wyłączenia się z aktywności, a kiedy przejdzie, zazwyczaj po pewnym czasie powraca. Na szczęście istnieją sposoby na to, by poradzić sobie z dolegliwościami i powstrzymać nawroty. Osteopatia może skutecznie pomóc w łagodzeniu objawów rwy kulszowej, dlatego w przypadku problemów warto jak najszybciej umówić się na wizytę u dobrego specjalisty. Będzie on w stanie określić przyczyny występowania dolegliwości i wdrożyć odpowiednią terapię.

Co to jest rwa kulszowa?

Rwa kulszowa to zespół objawów, które pojawiają się, gdy nerw kulszowy, największy nerw w ciele człowieka, jest drażniony lub uszkodzony. Atak rwy pojawia się nagle i objawia bólem w części lędźwiowej kręgosłupa, następnie przenosi się na pośladek i najczęściej promieniuje na całą nogę. Jest to wyjątkowo przykra dolegliwość, ponieważ atakuje niespodziewanie i bardzo utrudnia codzienne funkcjonowanie, niekiedy ból uniemożliwia nawet wstanie z łóżka.

Rwa kulszowa – przyczyny

Istnieje szereg mechanizmów, które mogą stać się przyczyną pojawienia się ataków rwy kulszowej. Wśród najważniejszych powodów wymienia się dyskopatię lędźwiową – wypuklinę lub przepuklinę, czyli tak zwane wypadnięcie dysku. Uciskanie nerwu przez dysk powoduje niedokrwienie tego rejonu oraz zapalenie i obrzęk.

Częstą przyczyną są również zwyrodnienia kręgosłupa, które wynikają z trybu życia lub ze zmian zachodzących wraz z wiekiem. Może to być przerost stawów międzywyrostkowych, pogrubienie więzadeł żółtych i narastanie wyrośli kostnych. Wszystkie te zmiany mogą być źródłem ucisku na nerw.

Na pojawianie się ataków rwy kulszowej może mieć również wpływ uraz lub przeciążenie, a nawet przewianie i wychłodzenie. Objawy pojawiają się również często w czasie ciąży i po porodzie, wynika to z wygięcia kręgosłupa, większej masy ciała i hormonów, które rozluźniają stawy i ścięgna.

Rwa kulszowa – objawy

Ból, z którym trzeba się zmierzyć podczas ataku rwy kulszowej, jest przeszywający i piekący, często pojawia się też mrowienie. Osoby, które go doświadczają, czują jakby przechodził przez ich ciało prąd. Dolegliwości bólowe umiejscawiane są w lędźwiowym odcinku kręgosłupa i promieniują powoli na pośladek, udo i całą nogę.

Z rwą kulszową są również związane objawy neurologiczne. Zdarza się drętwienie i osłabienie mięśni, a w najcięższych przypadkach dochodzi do rwy kulszowej porażennej. Wtedy koniczna jest hospitalizacja.

Konsekwencje ignorowania tej nawracającej przypadłości mogą być bardzo przykre. Jest ona objawem problemów, z którymi często można sobie poradzić, udając się w porę do specjalisty. Osteopatia może skutecznie pomóc w łagodzeniu objawów rwy kulszowej, a w wielu przypadkach również zapobiec atakom w przyszłości.

Rwa kulszowa – fizjoterapia i osteopatia

Osteopata podchodzi do pacjenta holistycznie, biorąc pod uwagę całe ciało, dzięki czemu jest w stanie dotrzeć do źródła problemu. W przypadku rwy kulszowej jest to bardzo istotne, ponieważ przyczyn jej występowania może być bardzo wiele.

Na początku konieczne jest przeprowadzenie szczegółowego wywiadu i dokładnego badania. Niekiedy potrzebna jest jeszcze dodatkowa diagnostyka taka jak RTG, rezonans magnetyczny lub tomograf komputerowy, które pozwolą specjaliście uzyskać całość obrazu. Celem osteopaty jest pozbycie się przyczyny, która sprawia, że nerw kulszowy jest wciąż podrażniany, skutkiem czego jest ból. Dzięki pracy z kręgosłupem, mięśniami, nerwami i żyłami specjalista jest w stanie zlikwidować napięcia, zwiększyć mobilność kręgosłupa oraz poprawić wokół niego drenaż żylny, co ułatwia pozbycie się stanu zapalnego. Ważna jest również praca nad poprawą postawy pacjenta, która często pozwala uniknąć problemów w przyszłości.

Zgłaszając się do osteopaty w ostrym stanie, trzeba liczyć się z kilkoma wizytami, jednak często już po pierwszej pacjent odczuwa dużą ulgę. Warto zaufać specjaliście i i pozwolić mu ocenić swój stan zdrowia. Wyłącznie kontynuując leczenie tak długo, jak to konieczne, można liczyć na brak nawrotów rwy kulszowej w przyszłości, a także poprawę swojego codziennego funkcjonowania.

Rwa kulszowa – rehabilitacja, fizjoterapia, osteopatia Kraków